Belschuld blijft onzichtbaar voor BKR

Wie zijn telefoonrekening niet betaalt, blijft onzichtbaar voor het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Het BKR probeerde telecomaanbieders zover te krijgen dat ze klanten met betalingsproblemen weer zouden aanmelden, iets waar ze in januari mee gestopt waren omdat de gevolgen 'disproportioneel' zouden zijn. De pogingen waren vergeefs, laat het BKR weten.

De beslissing om klanten met betalingsproblemen niet meer door te geven werd aangekondigd in november. Het gaat om klanten van Vodafone, KPN, T-Mobile en Telfort. Het BKR vindt het jammer dat de vier grote telecomaanbieders de samenwerking niet willen hervatten. Uit onderzoek zou blijken dat iemand met een achterstand op zijn telecomcontract een veel grotere kans heeft op nieuwe financiële problemen.

Vodafone is voorstander van een structurele aanpak van problematische schulden. "Dan gaat het om een maatschappelijk probleem. Het BKR wordt op het moment vooral gebruikt voor het risicomanagement van banken", laat een woordvoerder weten. Banken en kredietverstrekkers kunnen bij het BKR controleren of een mogelijke klant in de schulden zit. Volgens de telecombedrijven kunnen klanten met een relatief kleine schuld daardoor later in de problemen komen als ze bijvoorbeeld een hypotheek willen afsluiten.

Het BKR zegt vooral de 'overkreditering' door consumenten te willen voorkomen. De organisatie zou graag meer informatie registreren dan alleen betalingsachterstanden op kredieten. Behalve om telefoonrekeningen zou het dan gaan om betalingsproblemen met belastingen, huur, ziektekosten, en gas, water en licht.

In de boeken van het BKR staan gegevens over ruim negen miljoen mensen. De grote meerderheid heeft geen betaalproblemen. De grote telecomaanbieders zijn ondertussen met andere organisaties in zee gegaan die de kredietwaardigheid beoordelen.