'Chemicaliënverpakkingen moeten veiliger'

De kleur en de verpakking van huishoudchemicaliën moeten er minder als snoep uit komen te zien. Die oproep doet Consument en Veiligheid. Jaarlijks belanden meer dan vijfhonderd peuters in het ziekenhuis door ongelukken met huishoudchemicaliën. Een campagne moet consumenten bewust maken van de gevaren.

Volgens Consument en Veiligheid zou het helpen als de kleur van de chemicaliën of de verpakking er minder verleidelijk uitzien. "Dat dit zoden aan de dijk zet, is bekend. In het verleden gebeurden er veel ongelukken met lampolie. Toen er iets aan de felle kleur van de olie gedaan werd, daalde het aantal ongelukken."

De woordvoerder van de organisatie wijst er tegelijkertijd op dat ouders van kleine kinderen vooral goed moeten opletten wat hun kinderen doen. "Negen op de tien ongelukken met huishoudchemicaliën gebeuren tijdens gebruik. Laat je niet afleiden als je ermee bezig bent."

De campagne Kinderen Zien Dingen Anders moet ouders bewust maken van de gevaren van het gebruik van huishoudchemicaliën in de buurt van kleine kinderen. Ook besteedt de campagne aandacht aan nieuwe gevaarsymbolen op de etiketten van deze producten.

De komende jaren zullen consumenten steeds vaker geconfronteerd worden met de nieuwe symbolen. De oude symbolen, met oranje tinten, zullen daarbij plaatsmaken voor symbolen met een rode waarschuwingsrand. Nieuw is een symbool dat aangeeft dat een bepaald product op lange termijn schade aanricht, bijvoorbeeld omdat het kankerverwekkend is.

In 2017 moeten de oude symbolen helemaal uit de winkels zijn verdwenen. Tot de producten waarop de symbolen te zien zijn, behoren schoonmaakmiddelen, gootsteenontstopper, verf en oplosmiddelen, maar ook plantenvoeding en onkruidbestrijdingsmiddelen.


'Chemicaliënverpakkingen moeten veiliger' (Foto: Novum)