Reizigers minder tevreden vanwege OV-chipkaart

Reizigers in het openbaar vervoer zijn minder tevreden geworden over het gemak waarmee ze een kaartje kunnen kopen of hun reissaldo kunnen opladen. In eerdere jaren gaven ze daarvoor het rapportcijfer 7,5, maar dat zakte vorig jaar naar een 7,1.

Dat blijkt uit de dinsdag verschenen OV-Klantenbarometer, een jaarlijks tevredenheidsonderzoek onder ruim 86.000 reizigers in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. Het platform wijt de lagere waardering aan de invoering van de OV-chipkaart in onder meer Rotterdam en Amsterdam. Reizigers zouden nog moeten wennen aan de kaart.

Gevraagd naar het gebruiksgemak van de chipkaart geven Rotterdammers de kaart een ruime 7 en Amsterdammers een 6,8. In beide steden kan alleen nog maar met de OV-chipkaart worden gereisd.

Reizigers geven relatief goede rapportcijfers aan het busvervoer in de drie grote steden. Amsterdam en Rotterdam krijgen respectievelijk een 7,3 en een 7,5. De busdiensten in Den Haag krijgen van de klanten een 7,7. De tram in de drie grootste steden krijgt van de reizigers een 7. Dat geldt ook voor de metro in Amsterdam en Rotterdam.

Slechte rapportcijfers zijn er voor de regionale treindiensten in Twente en rond Arnhem. Daar vielen afgelopen jaar veel treinen uit door technische problemen met het materieel en onvoldoende capaciteit in de spits. De treindienst tussen Arnhem en Winterswijk haalde met een 6- de laagste waardering in de tien jaar dat de OV-Klantenbarometer wordt gehouden.

De beste regionale treindienst is volgens de ondervraagden de Valleilijn van Connexxion. De felblauwe trein tussen Amersfoort en Ede krijgt een ruime 7,5.