Trion Worlds: 'RPG's zijn net Lego'

De Content Developer van Trion Worlds, Wiliam Cook heeft gezegd dat de karaktercreatie van hun nieuwe MMO Rift aanzienlijk verschilt met andere RPG's en hun traditionele manier van het verdienen van vaardigheden. Volgens hem zijn RPG's net Lego, maar geven ze wel elke keer maar één blokje om mee te spelen.

Hij doelt hier op RPG's waarbij karakters telkens uit te breiden zijn met één vaardigheid per keer. Rift daarentegen geeft de mogelijkheid om direct drie 'callings' per karakter te kiezen, die met een flinke berg vaardigheidspunten beschikbaar zijn om vaardigheden te kopen. Daarnaast kun je ook nog eens volledig van 'rol' wisselen door compleet andere callings te kiezen voor hetzelfde karakter.

"We willen spelers direct meer punten geven, omdat het simpelweg veel leuker is. Het is een beetje een eng risico wat we nemen. Wat we wel fijn vinden aan het nieuwe systeem is dat als spelers verveeld raken met hun klasse, dan kunnen ze vrij goedkoop veranderen van rol. Ook bieden we meerdere rollen, zodat we hopen dat spelers hun karakter nooit beu worden."