Schultz: Verhogen maximumsnelheid geen stunt

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) ontkent stellig dat ze het verhogen van de maximumsnelheid als verkiezingsstunt heeft gebruikt. Oppositiepartijen plaatsten stevige kritiek bij de manier waarop zij wereldkundig maakte dat het experiment met het rijden van 130 kilometer per uur niet op vier maar op acht snelwegen wordt ingevoerd.

De brief waarin de minister aankondigde niet alleen op delen van de A2, A6, A7 en A16, maar ook op delen van de A17, A32, A37 en A58 de proef te starten werd vrijdag om 23.58 uur naar de Kamer verstuurd. Zaterdagochtend stond het nieuws op de voorpagina van De Telegraaf en diezelfde dag trapte de VVD de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen af langs de A2, waar triomfantelijk een bord met 130 erop werd onthuld.

Dit viel niet in goede aarde bij de oppositiepartijen. Ze wilden donderdag van de minister weten waarom de Kamer vrijdagavond laat pas geïnformeerd is, terwijl de campagneactiviteit op zaterdag al gepland stond. "Ik geloof niet in toeval", zei Farshad Bashir van de SP. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent noemde de gang van zaken 'een tikje ordinair'.

Schultz van Haegen hield vol dat het versturen van de brief volkomen losstond van de VVD-campagne. Dat het nieuws onder embargo aan De Telegraaf was gegund, gaf ze grif toe. "Ik hou graag regie over hoe zaken naar buiten komen. Dat mag ook." De Kamer ging morrend akkoord. "Maar dit wil ik niet te vaak meer meemaken. Vertrouwen komt te voet en gaat, met 130 kilometer per uur, te paard", beet D66-Kamerlid Kees Verhoeven de bewindsvrouw nog toe.

De proef, die zo'n 1 miljoen euro kost, duurt minimaal een halfjaar en maximaal twee jaar. De Kamer wilde weten wanneer de proef geslaagd is en wanneer niet. Vooral op het gebied van geluid, verkeersveiligheid en milieu eisten de partijen duidelijkheid.

Schultz van Haegen beloofde om voor 1 maart een nulmeting uit te voeren, zodat na afloop geëvalueerd kan worden wat de gevolgen zijn van het verhogen van de maximumsnelheid. Leidend hierbij zijn de wettelijke normen en het beleid van haar voorganger Camiel Eurlings om het aantal jaarlijkse verkeersdoden niet boven de 500 en het aantal ernstige verkeersgewonden niet boven de 10.600 te laten komen.