'Marketing lokt vrouwen naar sigaret'

De daling van het aantal rokende vrouwen vlakt af. Dat lijkt een succes van de marketingactiviteiten van de tabaksindustrie gericht op vrouwen, meldt antirookclub Stivoro woensdag.

De verklaring is mogelijk dat de tabaksindustrie regelmatig nieuwe sigaretten lanceert met een 'elegante en glamoureuze uitstraling en voor vrouwen aantrekkelijke smaak'. Zo zou Marlboro Flavour Plus in 2009 het succesvolste nieuwe product op de Nederlandse markt zijn geweest.

Reclame voor tabak is verboden, maar via het product, de verkooppunten en internet kan de tabaksindustrie effectief nieuwe klanten werven, stelt Stivoro. "Jonge vrouwen zijn daarin in Nederland kennelijk een aantrekkelijke groep."

Volgens Stivoro-directeur Lies van Gennip loopt Nederland qua kennis over de schade van tabak achter. "Nederland kan zich aansluiten bij de Europese en mondiale trend om additieven aan tabak die de aantrekkelijkheid van sigaretten vergroten te verbieden en regels te stellen aan verpakkingen, zodat die niet meer als reclamevehikel gebruikt kunnen worden."

Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Stivoro onder 18.755 Nederlanders van 15 jaar en ouder blijkt woensdag dat 26 procent van de vrouwen onder de 45 jaar vorig jaar rookte. Dat was in 2008 nog 24 procent.

Van de mannen rookte vorig jaar 28 procent. Uit het onderzoek blijkt verder dat het percentage rokers in Nederland sinds 2004 blijft steken rond de 27 procent. Het aantal rokende vrouwen daalt de laatste jaren minder snel dan het aantal mannen.

Het aantal rookgerelateerde ziekten onder vrouwen is volgens Stivoro in Nederland hoog te noemen. Ook zouden roken en meeroken tijdens de zwangerschap een belangrijke oorzaak zijn van de relatief hoge babysterfte in Nederland.


'Marketing lokt vrouwen naar sigaret' (Foto: Novum)