Snorfietsers scheuren over fietspad

Slechts 6 procent van de snorfietsers op Amsterdamse fietspaden houdt zich aan de snelheidsnormen. Dat blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond in de hoofdstad. Ze reden gemiddeld 37 kilometer per uur, 50 procent sneller dan het maximum van 25 kilometer per uur.

De Fietsersbond pleit onder andere voor meer snelheidscontroles en een snorfietsverbod op smalle fietspaden. Over een jaar zou minimaal 85 procent van de snorfietsers op het fietspad zich aan de maximumsnelheid moeten houden. De bond presenteert het onderzoek en de aanbevelingen donderdag aan de gemeenteraad.

Een van de oorzaken is volgens de Fietsersbond dat de marges voor een bekeuring nu veel te groot zijn. Als op de rollentestbank 39 kilometer per uur wordt gemeten, zou geen bon worden gegeven.

Veel hoofdstedelijke fietspaden zijn volgens de bond eigenlijk te smal voor snorscooters. De meeste snorscooters zijn inclusief de spiegels ruim 80 centimeter. Dit betekent dat passeren op een fietspad vaak 'rakelings' tot 'rakend' gebeurt. De Fietsersbond stelt voor om smalle fietspaden met een bord 'onverplicht fietspad' voorlopig te sluiten voor snorfietsers.

Voor snorscooters en snorfietsers geldt een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Ze zijn nu verplicht op het fietspad te rijden. Voor bromscooters daarentegen is het fietspad verboden. Zij mogen maximaal 45 kilometer per uur rijden.

Tweede Kamer
Een meerderheid in de Tweede Kamer nam in december een motie aan waarin werd gepleit voor maatregelen en verder onderzoek. In Amsterdam maakt GroenLinks zich al een tijd zorgen over de overlast van het toenemend aantal snorscooters. Fractielid Fjodor Molenaar presenteert donderdag een uitgebreid plan van aanpak om de overlast voor de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit te beperken.

Hij krijgt steun van zijn partijgenoten in Den Haag en Rotterdam. De fracties wilen dat fietspaden in de steden brommervrij worden en dat de politie strenger optreedt tegen te snel rijdende en opgevoerde brommers. Dit fenomeen zou een van de grootste ergernissen van stadsbewoners zijn. GroenLinks wil dat de aanschaf van elektrische scooters wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld door oplaadpunten te realiseren. Op de site scooteroverlast.nl tekenden de afgelopen maanden meer dan vijfduizend mensen de petitie tegen scooteroverlast in Amsterdam.