'Slecht beeld van onderwijs onterecht'

Het is niet terecht dat het beeld van het onderwijs zo slecht is. Volgens onderzoekers scoren Nederlandse leerlingen juist ver boven het Europese gemiddelde. Ook allochtone leerlingen doen het gemiddeld beter dan leerlingen in andere Europese landen.

Drie onderzoekers van de Universiteit Twente die zijn verbonden aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) legden nationale en internationale studies over onderzoekskwaliteit uit de laatste vijftien jaar naast elkaar. Daaruit bleek dat Nederlandse leerlingen goed presteren.

De onderzoekers vonden bovendien geen achteruitgang van de onderwijskwaliteit in het voortgezet onderwijs, terwijl daar vanuit de politiek en media juist veel kritiek op is. Ze concludeerden wel dat de rekenprestaties van basisschoolleerlingen de laatste jaren licht achteruit zijn gegaan.

Wat volgens de onderzoekers beter kan in het Nederlandse onderwijs is de vroege richtingkeuze die leerlingen moeten maken. Dat leerlingen al op jonge leeftijd moeten kiezen welke kant ze op willen leidt tot slechtere prestaties.

Ook zijn er volgens de onderzoekers in Nederland extreem veel verschillende vormen van voortgezet onderwijs vergeleken met andere Europese landen. Leerlingen moeten vaak kiezen voor een opleiding die direct tot bepaald beroep opleidt. Dat belemmert doorstroming naar een hoger niveau.

In 2008 stelde de parlementaire onderzoekscommissie die de invoering van het vmbo, de basisvorming, het studiehuis en het nieuwe leren onderzocht dat de politiek er niet in is geslaagd goed onderwijs te garanderen. Vernieuwingen in het onderwijs werden doorgedrukt zonder inspraak van leraren en zonder dat bewezen was dat ze werkten. Kinderen zijn intussen steeds slechter gaan lezen en rekenen, concludeerde de commissie-Dijsselbloem.


'Slecht beeld van onderwijs onterecht' (Foto: Novum)