Domenicali "Twijfel over bedienbare achtervleugel"

Ferrari-teambaas Stefano Domenicali twijfelt over het nut van de bedienbare achtervleugel in de Formule 1. Door dit concept moeten de bolides elkaar op de rechte stukken makkelijker in kunnen halen. De wedstrijdleiding geeft aan wanneer het systeem beschikbaar is.

"Het is een onbekende factor. Zoals met elke nieuwe ontwikkeling, moeten we echter voorzichtig zijn," zei Domenicali tegen Autosprint. "Ik vraag me bijvoorbeeld af of dit het inhalen gaat verbeteren en spectaculairder maakt, of dat inhalen hierdoor juist veel te voorspelbaar wordt. Daarnaast hoop ik dat de TV-zenders een manier vinden om dit op een overzichtelijke manier aan de kijkers te presenteren, zodat zij kunnen zien wie er gebruik maakt van de verstelbare achtervleugel en wat er allemaal gebeurt."

"Ik weet dat ik op het moment sceptisch lijk, maar ik hoop eigenlijk dat ik het bij het verkeerde eind heb," zei de Italiaan die daarnaast het liefst ziet dat het testverbod versoepeld wordt. "Onze president Luca di Montezemolo heeft al vaak kritiek geuit op deze regel door te stellen dat het eigenlijk hetzelfde is als dat je een voetbalelftal een verbod geeft om te trainen."

"Ik wil daarnaast bovendien duidelijk maken dat Ferrari, door dit testverbod te accepteren, tegenwoordig veel minder geld uitgeeft dan vroeger. Wij vertrouwden namelijk altijd veel meer op daadwerkelijke testritten op de baan, en minder op de simulator. We hebben nu zelfs twee testcircuits die we niet meer mogen gebruiken," zei Domenicali, die meldt dat Red Bull en McLaren meer geld aan de auto uitgeven dan Ferrari.

"Daar komt bovendien ook nog bij dat wij geld apart moeten houden om onze eigen motoren te bouwen en ontwerpen, terwijl zij gewoon een kant en klare motor hebben en alleen een factuur moeten ondertekenen."