Ferrari richt zich op aerodynamica

Het Formule 1-team van Ferrari is er deze winter alles aan gelegen om het gat met Red Bull Racing te dichten. Volgens de Italianen ligt de sleutel in het verbeteren van de aerodynamica, een gebied waar de Oostenrijkers vorig jaar een zeer groot deel van de winst wisten te behalen.

Ferrari was op de snellere circuits een geduchte tegenstander van Red Bull, maar op de banen waar veel downforce vereist was had de RB6 een groot voordeel ten opzichte van de F10. Vorig jaar gingen er veel geruchten over flexibele voorvleugels, speciale vloeren en een aangepaste ophanging bij de door Adrian Newey ontworpen auto. Ondanks intensieve controles werd er bij Red Bull niets geconstateerd dat tegen de regels was.

"Wat dat betreft was onze auto niet zo goed als die van Red Bull," zei het hoofd van de ontwerpafdeling van Ferrari, Nikolas Tombazis, tegen Sport Bild. "We hebben onze aerodynamica-afdeling geherstructureerd, de windtunnel verbeterd en een ambitieus ontwikkelingsprogramma op poten gezet."

"Daarnaast proberen we uiteraard ook met nieuwe en innovatieve uitvindingen op de proppen te komen. Het ziet er vooralsnog allemaal hoopgevend uit, dus we verwachten er in 2011 gelijk vanaf de eerste race goed bij te zitten."