AH blundert met prijsvergelijking

Supermarktketen Albert Heijn heeft twee pijnlijke fouten gemaakt in een prijsvergelijking met concurrent C1000. In een advertentie waar twee kassabonnen vergeleken werden, ging de Zaanse grootgrutter de mist in.

Bij de vergelijking van de prijs van het mondwater Listerine ging men niet uit van de populaire variant coolmint, maar van de fles antitandsteen. Dit levert AH een voordeel op van 97 cent. Een pijnlijkere praktijk komt bovendrijven bij de Croky chips bolognese. Daar vergelijkt men de zak van 175 gram van AH met een zak van 200 gram van C1000. Bovendien heeft AH de prijs van de chips na de peildatum met 2 cent verhoogd.

Het is de eerste keer dat AH adverteert met een prijsvergelijking. De boodschap van de advertentie is dat de grootgrutter die op de kleintjes let even goedkoop is als de concurrent. Twee kassabonnen met dertig artikelen laten een verschil van 1,16 euro in het voordeel van Albert Heijn zien.

De advertentie wordt niet gerectificeerd. Een woordvoerster van C1000 deelt mede dat de supermarktketen dat ook niet eist. "Ons uitgangspunt is dat we met A-merken nooit duurder willen zijn dan AH."