'Reclame-onderbrekingen publieke omroep'

Televisiedeskundige Bert van der Veer denkt dat het een goed idee is om programma's op de publieke omroep te laten onderbreken voor reclame. Dit oppert Van der Veer in het opinieweekblad HP/De Tijd. Volgens hem is dit een prima oplossing om de geldproblemen bij de publieke omroep deels op te lossen.

Van der Veer: "De STER mag in een uur niet meer dan twaalf minuten aan commercials uitzenden en wat echt geheel uit den boze is, ja, zelfs wel als vloeken in de kerk: centre breaks, reclameblokjes midden in een programma. Tamelijk onaangenaam, nogal lucratief. Ik heb 25 miljoen voor de publieke omroep gevonden."

Programma's van de publieke omroep trekken miljoenen kijkers. Het bereik van de reclame-onderbrekingen zou dan ook groot zijn.

"In de eerste volle week van 2011 staan op Nederland 1 om 20.30 uur de volgende kijkcijferkanonnen geprogrammeerd: Spoorloos, Blik op de weg, Tussen Kunst & Kitsch, Wie is de Mol, Flikken Maastricht, Op Zoek Naar Zorro en Boer Zoekt Vrouw. Als die zeven programma's, die het best kunnen hebben, voor vijf minuten onderbroken zouden worden, schat ik dat de opbrengst op jaarbasis 25 miljoen euro kan bedragen", aldus Van der Veer.

Een spotje van 30 seconden kan bij Boer Zoekt Vrouw al 16.000 euro opbrengen. Volgens Van der Veer loont het de moeite om hiervoor de wet aan te passen: "Want als het slecht met je bedrijf gaat, en dat weet iedere middenstander, ga je niet alleen op de kosten letten, maar ook eens kijken of de inkomsten te verhogen zijn."


Bert van der Veer:
Reclame-onderbrekingen tijdens programma's publieke omroep