'Ook na 2015 contract voor NS'

Het huidige contract van de NS met de staat voor het reizigersvervoer loopt in 2015 af. Volgens spoorwegdeskundige Richard Latter is het echter nu al duidelijk dat reizigers ook na 2015 afhankelijk blijven van de NS.

De drie andere organisaties met een vervoerdersvergunning, te weten Veolia, Connexxion en Arriva hebben simpelweg niet de capaciteit om de rol van de NS over te nemen. "Zo'n bedrijf zou dan ergens personeel, treinen en een hele regelstructuur vandaan moeten halen. Dat is op korte termijn volstrekt onrealistisch", zo zegt Latten.

Het feit dat Connexxion, Veolia en Arriva een vervoerdersvergunning hebben, betekent niet automatisch dat de bedrijven daarachter, het Duitse Deutsche Bahn en het Franse Transdev, ook reizigers in Nederland mogen vervoeren. Bovendien is het technisch niet direct mogelijk. "De Duitse treinen rijden op 15.000 volt wisselspanning, de Nederlandse op 1.500 volt gelijkspanning. Je hebt treinen nodig die speciaal voor het Nederlandse spoor zijn gemaakt of zijn gemaakt voor beide systemen, zoals de Duitse ICE. Maar die is ongeschikt voor binnenlandse intercity's of stoptreinen."

De mogelijkheid dat een buitenlandse vervoerder de NS overneemt, acht Latten bijzonder klein aangezien de Nederlandse staat de enige aandeelhouder is. "De Nederlandse overheid zou dan het reizigersvervoer uit handen geven aan één buitenlands bedrijf. Dat gaat nooit gebeuren. Er is geen land in Europa waar dat het geval is."

Latten belicht nog een derde optie, namelijk het spoorwegnet in sectoren verdelen en aan verschillende vervoerders toewijzen, die hij direct ook weer afschrijft. Deze situatie bestaat in Engeland, maar het spoorwegnet is daar anders ingericht dan in Nederland. "Het Britse spoor heeft de vorm van een ster, met Londen als centrum. Het Nederlandse net is een soort web. Alles is met elkaar verbonden." Het gevolg zou zijn dat treinen niet meer op elkaar aansluiten en dat men vaker moet overstappen.

Latten besluit met de weinig hoopgevende conclusie dat de overheid in 2015 geen keus heeft. Het is de NS of niets.