Ruim twintigduizend reizigers leggen claim bij NS

De NS heeft tot nog toe ongeveer duizend claims behandeld van reizigers die afgelopen zaterdag te maken kregen met de chaos op het spoor. Voor de toestanden van twee weken geleden heeft de NS tot nog toe ongeveer twintigduizend claims behandeld. Dat meldt een woordvoerder van de NS dinsdag.

De claims betreffen onder meer treinkaartjes, de aanschaf van eten en de kosten voor een taxi, zegt de woordvoerder. Verder ligt er nog een aantal niet behandelde claims. De NS verwacht dat het nog zo'n twee tot drie weken duurt voordat alles is behandeld. Onduidelijk is welk deel van de claims wordt gehonoreerd.

Zaterdagmiddag liep het treinverkeer rond Utrecht Centraal een tijd vast door hevige sneeuwval. Twee weken geleden zorgde een brand in het gebouw van de verkeersleiding in Utrecht ervoor dat duizenden reizigers op het Centraal Station in Utrecht en op veel kleinere stations richting Utrecht strandden.

De Tweede Kamer, minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) en FNV Spoor leverden maandag forse kritiek op de NS, die uiteindelijk excuses aanbood.