'Medische missers vooral door slechte communicatie'

Patiënten zien slechte communicatie van artsen en verpleegkundigen als de belangrijkste oorzaak van medische fouten. Dat blijkt dinsdag uit resultaten van een meldactie van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF), waar ruim drieduizend mensen aan deelnamen. Ook openheid over incidenten wordt als erg belangrijk gezien.

Bijna tweeduizend deelnemers hebben wel eens meegemaakt dat er bijna echt iets misging in de zorg, vooral in ziekenhuizen. Een kwart kreeg zelfs te maken met permanent lichamelijk letsel.

Bijna 30 procent maakte melding van ongemak, 28 procent van psychisch letsel en 20 procent van tijdelijk fysiek leed. 14 procent had geen last van de gevolgen. Volgens 85 procent van de slachtoffers had de gebeurtenis voorkomen kunnen worden als zorgverleners hadden geluisterd, of wanneer de patiënten zelf op hun strepen hadden gestaan.

"Artsen en verpleegkundigen luisteren slecht naar patiënten en het gebeurt te vaak dat er niets met hun signalen wordt gedaan", zegt een NPCF-woordvoerder. Zorgverleners stellen patiënten volgens haar te vaak gerust. "'We hebben alles onder controle', zeggen ze dan. Als zorgverleners dan niet checken of dat ook echt zo is, gaat het fout."

De federatie doet een dringend beroep op zorgverleners. "Neem de signalen van de patiënt of zijn naasten serieus. Ook al denk je dat alles klopt, check het dan nog een keer."

De vereniging van ziekenhuizen NVZ laat weten dat ziekenhuizen, artsen en verpleegkundigen de uitkomsten van de meldactie ter harte nemen en gebruiken voor verbetering. Onlangs bleek al dat het systematisch gebruik van checklists rondom operaties het aantal sterfgevallen aanzienlijk doet verminderen.