GroenLinks: kilometerheffing voor vrachtwagens

GroenLinks wil een kilometerheffing invoeren voor vrachtwagens. Fractievoorzitter Femke Halsema gaat daartoe samen met verkeersspecialist Liesbeth van Tongeren een initiatiefwet schrijven, kondigen zij donderdag aan. Vervoersorganisaties zien niets in het voorstel.

Het vorige kabinet wilde voor zowel vrachtauto's als personenauto's een kilometerheffing invoeren, maar na de val van het kabinet begin dit jaar zette regeringspartij CDA daar een streep door, omdat de partij grote twijfels kreeg. Het huidige kabinet heeft aangekondigd geen beprijzingssysteem in te zullen voeren.

GroenLinks wijst echter op omringende landen zoals Duitsland die vrachtauto's wel extra belasten. Recent kondigde ook België aan een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Halsema snapt niet dat Nederland achterblijft. "Dat botst met ons uitgangspunt: de vervuiler betaalt."

Halsema en Van Tongeren willen een tariefsysteem naar Duits model: schone vrachtwagens betalen minder dan vieze. Het is een eenvoudig systeem dat zonder al te veel administratieve lasten kan worden ingevoerd. De opbrengsten kunnen terugvloeien naar het bedrijfsleven in de vorm van lagere werkgeverspremies.

Transport en Logistiek Nederland en EVO zien niets in het plan. "Deze maatregelen dienen geen enkel ander doel dan het vullen van de schatkist. De files worden er geen meter korter door." Ook zorgt een kilometerheffing niet voor een schoner wagenpark en heeft het milieu er geen baat bij, aldus de brancheorganisaties.