Hollandse pot populair op 'heerlijk avondje'

Niet alleen taaitaaipoppen, marsepein en pepernoten worden tijdens Sinterklaas massaal gekocht, ook ingrediënten voor stamppotten doen het goed. Nederlanders willen ook gezellig eten en gaan voor een echt wintergevoel met de ouderwetse Hollandse pot.

Dat blijkt uit cijfers van de supermarkten, laat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de spreekbuis van de supermarkten maandag weten. Het is pas sinds een paar jaar dat Nederlanders niet alleen cadeautjes uitpakken en gedichtjes voorlezen tijdens het 'heerlijk avondje'.

Bij de thee en het uitpakken van de cadeautjes wordt nog steeds flink gesnoept. Nederlanders kopen elk jaar tien miljoen kilo aan snoepgoed. Dat is ook dit jaar het geval. Chocolade pepernoten en wortels doen het dit jaar beter dan voorheen, weet een woordvoerder van het CBL.

Dit jaar wordt er meer geld aan cadeautjes uitgegeven. Vorig jaar werd 450 miljoen euro aan sinterklaascadeautjes uitgegeven, dit jaar verwacht Detailhandel Nederland dat er 465 miljoen euro wordt gespendeerd. Voor kinderen wordt vooral speelgoed gekocht zoals het aloude Lego, maar ook een nieuw spel, de Minotaurus, is populair. Bij dit spel bouwen kinderen zelf het speelbord en bepalen ze zelf de spelregels.

Volwassenen gaan dit jaar voor de betere parfums en kleding, maar ook voor elektronische gadgets als mp3-spelers en de John's Phone, een telefoon waar je alleen mee kunt bellen of gebeld worden.

Detailhandel Nederland verwacht dat de goedheiligman dit jaar extra luxe chocoladeletters koopt, net als luxe taarten met bijzondere smaken.