Hecker vindt de Wii nog steeds shit

Chris Hecker, developer van beroep en momenteel bezig met het indie-spel SpyParty, laat voor het eerst weten dat zijn beruchte woorden uit 2007; "The Wii is shit" misschien wat grof waren, maar dat hij nog steeds deze gedachte aanhangt.

Tijdens de Game Developer Conference in 2007 is Hecker het podium opgestapt, en verklaarde dat hij de motion-controlled Wii "a piece of shit" vond, en hij noemde de console "two gamecubes duct-taped together".

Zijn uitlatingen werden uiteraard breed uitgemeten in de pers, waarop Hecker een dag later zijn excuses aanbood aan Nintendo, en verklaarde dat Nintendo juist geprezen zou moeten worden om zijn pogingen de gamers op een andere manier de spellen te laten beleven.

Dat was drie jaar geleden, maar nu blijkt dat Hecker eigenlijk nog steeds achter zijn eerste bewering staat. Enkele van de uitspraken die hij tegen Eurogamer deed:

"Je kan interessantere dingen doen met een snellere CPU. Nintendo heeft een platform gemaakt dat een beperkt vermogen heeft."

"Nintendo heeft veel interessante dingen gedaan met het bestuursysteem van de Wii, maar helaas zit er niet genoeg vermogen in om al die dingen volledig te benutten. Dit komt naar voren in de spellen."

"Ik zei het op dat moment op een harde manier, maar de onderliggende boodschap was serieus, over game design en programmering."

"Het was een juiste quote, niemand heeft verkeerd opgeschreven wat ik bedoelde. Ik zei dat het een "piece of shit"was."

Op het moment dat Hecker de uitspraak deed was hij in dienst bij EA, aan het werk aan Spore. De Nintendo Wii vloog de winkels uit, dus zijn uitspraak werd overal gequote als "Spore-ontwikkelaar vindt Nintendo Wii..." Hecker benadrukt dan ook dat hij vooral zijn excuses wilde maken voor de manier waarop zijn uitspraak in de media werd gebracht, dan voor de onderliggende gedachte. "Het was mijn mening, niet die van mijn team of van mijn werkgever."

Hecker is momenteel werkzaam aan SpyParty, een James Bond-achtig spel waarbij de speler een spion op een cocktailparty is, en moet proberen niet op te vallen tussen de gasten en onderwijl missies af moet zien te ronden. Een andere speler, de sniper, moet erachter zien te komen wie de spion is en hem vermoorden. Er is nog geen releasedatum bekend voor dit PC spel.