'2010 wordt topjaar voor televisie'

Het jaar 2010 wordt een topjaar voor televisie: de kijktijd loopt op, er wordt meer reclame gekeken en de reclamebestedingen stijgen sterk. Dat meldt SPOT, het Nederlandse kenniscentrum voor de televisiereclame, donderdag in zijn Televisierapport 2010.

SPOT doet onder meer onderzoek naar gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame. Verder participeert SPOT in de Stichting Kijkonderzoek (SKO). Volgens de onderzoekers wordt door de hoge kijkdichtheid ook de reclame op televisie beter bekeken. Dit jaar wordt ongeveer 18 minuten per dag naar reclame gekeken, vorig jaar was dat 17 minuten.

"De reclamebestedingen laten een krachtig herstel zien na het crisisjaar 2009. In Nederland stijgen de bestedingen in het tweede kwartaal van 2010 met 15 procent", zo staat in het rapport. De stijging zou ook terug te zien zijn in een toename van het aantal adverteerders op televisie, ruim duizend.

De kijktijd loopt dit jaar op, ook het kijken op een ander tijdstip bijvoorbeeld via de harddiskrecorder. Verder worden er in 2010 naar verwachting bijna twee miljoen nieuwe toestellen verkocht, dat is dan een record.