Bridgestone: "Bandenslijtage zal hoog zijn"

De Formule 1-coureurs zullen in de eerste Grand Prix van Zuid-Korea problemen hebben om hun banden goed te houden. Door het nieuwe asfalt en het vuil op de baan is de slijtage van het Bridgestone-rubber hoger dan in een normale race, waardoor de rijders mogelijk net als in Canada twee keer naar binnen moeten.

"Het asfalt zelf is vrij goed en na de eerste vrije training bekeek ik bocht een en twee en het oppervlag was stabiel, maar er ligt nog veel vuil op de baan, wat een probleem kan vormen," zei het hoofd bandenontwikkeling van Bridgestone Hirohide Hamashima tegen Autosport. "Als het vuil op de racelijn komt dan gaat het gripniveau flink naar beneden en hier is het abnormaal omdat de banden in twee richtingen slijten. Vorig jaar zagen we ook zoiets in Abu Dhabi, maar hier is het ernstiger."

"In het beste geval zou de race lijken op die van Bahrein, maar in het slechtste geval, als er vuil, modder en zand op de baan ligt, dan zou het slechter dan in Canada kunnen zijn," zei Hamashima die er op wees dat de teams voorzichtig met de bandenspanning om moeten gaan. "Als mensen zich niet aan onze aanbevelingen houden wat betreft de bandenspanning dan nemen ze veel risico omdat het gevaarlijk is. Het is te vergelijken met het oude Hockenheim met de lange rechte stukken, dus het is lastig om de bandenspanning omhoog te krijgen."