Doorbraak Gotthard-spoortunnel

Op 2500 meter onder de top van de Piz Vatgira in het Gotthard-massief in Zwitserland zijn vrijdag de twee boorgaten van een nieuwe spoortunnel op elkaar aangesloten. Met een lengte van 57 kilometer is de tunnel de langste ter wereld.

De tunnel moet een belangrijke schakel worden in een keten van hogesnelheidslijnen die alle uithoeken van Europa met elkaar zal verbinden. Miljoenen tonnen aan goederen die nu nog met vrachtwagens door de Alpen worden vervoerd, zullen als de tunnel gereed is over het spoor worden verplaatst.

Ongeveer 2500 arbeiders hebben bijna twintig jaar aan de tunnel gewerkt. Met de bouw is ruim zeven miljard euro gemoeid.

De Zwitserse ingenieurs hopen de spoortunnel eind 2016 te voltooien, eerder dan gepland. Maar voordat de eerste treinen er doorheen kunnen rijden, zullen problemen in Italië en Duitsland moeten worden opgelost, waar lokale bezwaren tegen de aanleg van nieuwe spoorlijnen en budgettaire beperkingen zijn gerezen.

"Onze buren in Duitsland en Italië zullen hun belofte moeten nakomen en hogesnelheidsverbindingen moeten leveren", zei Peter Füglistaler, directeur van het Zwitserse Federale Bureau voor Transport. Hij zei het volste vertrouwen te hebben dat deze verbindingen er op tijd zullen komen.

Voor de aanleg van de hogesnelheidslijn vanuit Duitsland moet in Stuttgart het centraal station ondergronds worden verplaatst, maar tegen de plannen bestaat breed verzet.