'Goede doelen verzwijgen mislukte projecten'

Goede doelen in Nederland schetsen in hun jaarverslagen een te rooskleurig beeld van wat ze hebben bereikt. Projecten die niets hebben opgeleverd worden niet vermeld, concludeert adviesbureau PwC in een onderzoek onder 56 fondsenwervers.

De helft van de goededoelenorganisaties erkent volgens de onderzoekers niet transparant te zijn over de bereikte doelen. Tegelijkertijd vinden ze wel dat ze dat zouden moeten zijn. Een vijfde van de organisaties houdt niet bij of hun inspanningen het gewenste effect sorteren.

Projecten die niets hebben opgeleverd of mis zijn gelopen worden vaak niet vermeld omdat de goede doelen vrezen negatief in het nieuws te komen, waardoor ze donateurs verliezen. Toch doen ze er volgens Pricewaterhousecoopers beter aan de mindere projecten wel te vermelden. De organisaties zouden zo beter van hun fouten leren en het zou vertrouwen scheppen. Bij het openbaar maken van hun resultaten zouden de doelen ook meer gebruik kunnen maken van sociale media als Twitter of Facebook.

Al met al worden de charitatieve organisaties volgens PwC steeds transparanter in hun doen en laten. Een dilemma daarbij is dat het meten van wat is bereikt tijd en geld kost en die moeite steken de organisaties vaak liever in het doel waarvoor ze zijn opgericht.

Dat de resultaten niet altijd worden bijgehouden, komt ook doordat vaak wordt samengewerkt met andere organisaties. Daardoor is het niet goed bij te houden wie waarvoor verantwoordelijk is.