Forse boete voor misleidend postorderbedrijf

De Consumentenautoriteit heeft postorderbedrijf Garant-o-Matic een boete opgelegd van 120.000 euro voor het verzenden van misleidende mailings. Ook wekte het bedrijf ten onrechte de indruk dat consumenten een prijs hadden gewonnen.

Het bedrijf had in 2008 aan de Consumentenautoriteit beloofd dat het zich voortaan aan de regels zou houden bij de informatieverstrekking, maar consumenten worden nog steeds onvoldoende geïnformeerd over het aanbod en de kosten daarvan. Er waren meldingen van onder meer Consuwijzer binnengekomen.

Garant-o-Matic is een postorderbedrijf voor gezondheids-, schoonheids- en cadeauartikelen die via catalogi aan consumenten worden verkocht. Om de catalogus onder de aandacht te brengen organiseert het bedrijf acties, waarbij prijzen worden verloot.

De mailings waren vooral gericht op oudere consumenten. Het lijkt alsof belangstellenden na betaling van twintig euro een LCD-tv, MP3-speler, mobiele telefoon of digitale camera zouden krijgen, maar in werkelijkheid ontvingen ze een goedkope draagbare cd-speler en werden de genoemde elektronische producten als prijs onder snelle inzenders verloot. Reden voor de Consumentenautoriteit een boete op te leggen.

Het bedrijf kan nog bezwaar aantekenen tegen de boete.