Problemen bij uitbetaling schadeclaims olieramp

Het schadefonds dat oliemaatschappij BP heeft opgericht na de enorme olieramp in de Golf van Mexico wordt overspoeld met dubieuze documentatie, opgeblazen schadeclaims en in sommige gevallen zelfs fraude. Dit zorgt voor problemen bij het verwerken van legitieme claims. Dat heeft de beheerder van het fonds, Kenneth Feinberg, dinsdag gezegd.

De afgelopen weken werden er veranderingen doorgevoerd in het claimproces. BP beloofde genereus en eerlijk te zijn, maar velen hebben tot nu toe slechts excuses aangeboden gekregen en nog geen schadevergoeding ontvangen. Feinberg lijkt het programma, waarvoor BP twintig miljard dollar (ruim 14,5 miljard euro) opzij heeft gezet, te willen redden. Het schadefonds heeft eerder afgewezen claims opnieuw in behandeling genomen en heeft handreikingen gedaan aan mensen die menen dat hun tekort is gedaan.

Tot dusver heeft het schadefonds ongeveer een miljard dollar (ruim 720 miljoen euro) uitbetaald aan ongeveer vijftigduizend personen en bedrijven. Om hoeveel geld de indieners van de claims hadden gevraagd, werd niet bekendgemaakt. Volgens het schadefonds is dit 'irrelevant', gezien het grote aantal claims waar geen bewijzen zijn bijgevoegd, opgeblazen verzoeken en frauduleuze schadeclaims.

"Mensen kunnen op een schadeformulier allerlei getallen invullen", aldus Feinberg. Hij gaf het voorbeeld van een visser die beweerde tien miljoen dollar aan inkomsten te zijn misgelopen. Dit was volgens Feinberg 'natuurlijk een legitieme claim van een paar duizend dollar'.

Van de ongeveer 98.000 claims die tot 2 oktober waren ingediend, zijn er 35.000 waarvoor meer documentatie vereist is. Deze claims worden voorlopig niet behandeld. Frauduleuze claims zorgen voor veel vertraging en worden doorgezet naar het ministerie van justitie, zodat er strafrechtelijk onderzoek naar kan worden gedaan.

"We hebben tientallen aanvragen voor financiële hulp die frauduleus lijken te zijn", aldus Feinberg. Hij voegde daaraan toe dat het schadefonds hierdoor 'sceptisch en bezorgd' is geworden. "In het begin is het altijd zwaar. Hopelijk hebben mensen, als het programma beëindigd is, het gevoel dat het fonds hen eerlijk heeft behandeld."

Feinberg, die eerder toezag op de uitbetaling van schadeclaims aan slachtoffers van de aanslagen van 11 september 2001 in New York, beloofde dinsdag beterschap bij de uitbetaling. Hij zei echter dat het tijd kost om het hele proces op orde te krijgen.


Kenneth Feinberg (Foto: Novum)