Bel-Me-Niet-Register slecht voor telemarketingsector

Het Bel-Me-Niet-Register (BMNR), dat op 1 oktober 2009 werd ingevoerd, is slecht voor de omzet en de werkgelegenheid van de Nederlandse telemarketingsector. Dat blijkt uit een onderzoek van vakvereniging DDMA, Consumentenlijn Telemarketing en de Klantenservicefederatie. Het BMNR is een wettelijk register waar mensen zich kunnen inschrijven als ze geen ongevraagde commerciële telefoontjes meer willen ontvangen.

In het onderzoek is aan telemarketingbedrijven en opdrachtgevers gevraagd naar hun ervaringen met het BMNR. Het bleek dat het werven van klanten duurder is geworden. Ook daalt het aantal opdrachten voor telemarketingbedrijven.

Veel opdrachtgevers zouden meer gebruik zijn gaan maken van verkoop aan huis. Daarnaast blijven ze gebruikmaken van telemarketing via zogeheten 'leads'. Dit zijn consumenten die hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in een product of dienst en daarvoor telefonisch benaderd willen worden.