Europese automarkt krimpt

Het aantal registraties van nieuwe passagiersvoertuigen in de Europese Unie en de EFTA-landen IJsland, Zwitserland, Noorwegen en Liechtenstein is in augustus 2010 met 12,1 procent afgenomen tot 731.503, blijkt donderdag uit cijfers van de Vereniging van de Europese autofabrikanten (ACEA).

Het is de vijfde daling op rij. De daling is het gevolg van het stopzetten van de slooppremieregelingen en de uitdagende economische situatie.

In de Europese Unie zakte het totale aantal registraties in augustus, traditioneel een maand met lage registratieniveaus, met 12,9 procent tot 701.710, van 805.675 in dezelfde periode een jaar eerder. In juli daalde het aantal registraties met 18,6 procent.

Over de eerste acht maanden van 2010 daalde het aantal registraties in de EU met 3,5 procent tot 9,0 miljoen ten opzichte van de eerste acht maanden van 2009. In de Europese Unie en de EFTA-landen nam het aantal registraties in de eerste acht maanden van het jaar af met 3 procent tot 9,3 miljoen.

Van de grote autolanden lieten Duitsland en Spanje in augustus een krimp zien van respectievelijk 27 procent en 23,8 procent, terwijl het aantal registraties in het Italie met 19,3 procent afnam en het Verenigd Koninkrijk een krimp kende van 17,5 procent. In Frankrijk daalde het aantal registraties met 7,9 procent.

Griekenland kende in augustus de grootste krimp (-68,6 procent), terwijl Ierland de grootste uitbreiding kende (+109,7 procent). In Nederland nam het aantal registraties in augustus toe met 32 procent.

Volkswagen Groep zag de Europese autoverkopen in augustus met 9,6 procent afnemen en de autoverkopen van PSA Peugeot-Citroen zakten met 12,9 procent. Renault kende een afname van 7,4 procent en Fiat verkocht 23,8 procent minder auto's. Bij de luxe automaker BMW daalden de Europese verkopen in augustus met 7,9 procent, terwijl de Europese verkopen van Daimler zakten met 2,7 procent.

De Amerikaanse autofabrikant General Motors Corp zag de Europese autoverkopen in de afgelopen maand afnemen met 13,2 procent en Ford verkocht 19,6 procent minder auto's in Europa. De Europese autoverkopen van de Japanse automaker Toyota namen af met 19 procent.