Flessenhals A4 mag worden aangepakt

De flessenhals in de A4 bij Leiden mag na jaren gesteggel definitief worden aangepakt. Alleen een uitspraak van de Raad van State kon de verbreding nog tegenhouden, maar die heeft de bezwaren van Milieudefensie woensdag ongegrond verklaard. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

De A4 tussen Den Haag en Amsterdam is vrijwel overal drie rijstroken breed, maar tussen de Dwarswetering in Leiderdorp en de aansluiting Leiden/Zoeterwoude is de snelweg twee stroken breed. Daardoor werkt dit stuk als een flessenhals en staan er vaak files. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) wil dit stuk dan ook graag verbreden.

De verbreding is een van de dertig hardnekkige knelpunten die de minister versneld wil aanpakken. Milieudefensie stelde echter dat de minister de toename van het aantal automobilisten door de verbreding te laag had ingeschat. Verbreding zou leiden tot een overschrijding van de normen voor luchtkwaliteit.

De minister moest volgens Milieudefensie nagaan of de files niet op een andere manier konden worden bestreden, bijvoorbeeld door een lagere maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur in te voeren. Volgens de Raad van State treffen die bezwaren echter geen doel.

In 2007 verbood de Raad van State nog door te gaan met de verbreding. Het ministerie had toen niet goed genoeg onderbouwd dat de verbreding voldeed aan de luchtkwaliteitsregels. Na een onderzoek hiernaar werd in augustus vorig jaar al groen licht gegeven in een voorlopige uitspraak. Nu kan het project definitief doorgaan.