BP spreidt schuld voor olielek

Volgens oliemaatschappij BP is de olieramp in de Golf van Mexico en de ontploffing van het platform die daaraan voorafging te wijten aan BP zelf, aan andere bedrijven en aan een complexe reeks fouten. Dat staat in een verslag van 193 pagina's dat woensdag op de website van het bedrijf verscheen.

Onderzoekers zijn echter nog niet begonnen met het onderzoeken van een zeer belangrijk onderdeel: het apparaat dat de bron moest afsluiten op het moment dat er problemen zouden ontstaan, iets wat niet gebeurde.

Dat betekent dat het rapport van BP nog niet af is, maar wel een inkijkje geeft in de juridische strategie. Het bedrijf spreidt de schuld van de ramp tussen zichzelf, boorplatformeigenaar Transocean en aannemer Halliburton, nu het vanwege het lek honderden rechtszaken staat te wachten en mogelijk zelfs strafzaken. Ook de Amerikaanse regering doet onderzoek naar de oorzaak van de ramp.

"Dit rapport is niet het mea culpa van BP", zegt Edward Markey, volksvertegenwoordiger van de Democraten in Massachusetts en zeer kritisch op BP. "Van hun eigen acht belangrijkste bevindingen nemen ze slechts expliciet de verantwoordelijkheid voor de helft van één. BP wil graag de schuld spreiden en zelf zoveel mogelijk buiten schot blijven."

Congresleden, deskundigen uit de branche en medewerkers die de explosie van het boorplatform overleefden, hebben de ingenieurs van BP ervan beschuldigd het allemaal niet zo nauw te nemen met de voorschriften om tijd en geld te besparen in een project dat 43 dagen en 20 miljoen dollar achterliep op schema op het moment van het ongeluk.

Transocean maakte korte metten met het rapport van BP door te stellen dat het een poging uit eigen belang is om de werkelijke oorzaak van de explosie te verdoezelen. "Voor zowel het ontwerp als de constructie heeft BP een aantal kostenbesparende beslissingen genomen die het risico verhoogden -in sommige gevallen zelfs behoorlijk", aldus Transocean.

Ook Greenpeace heeft kritiek geuit op het rapport van BP. De milieuorganisatie noemt het 'een armzalige poging om de schuld te spreiden' en stelt dat de enige manier om dergelijke 'onvermijdelijke' rampen in de toekomst te voorkomen, het verbieden van boren in diepwater is. Volgens de in Amsterdam gevestigde organisatie toont het rapport een 'verwoestende litanie van menselijke fouten, onbekwaamheid en technische mankementen'.