Nieuwe reizigersorganisatie van start

Woensdag is de nieuwe belangenorganisatie Maatschappij Voor Beter OV voor OV-gebruikers van start gegaan. Het is een samenwerkingsverband van OV-deskundigen en 'gewone' reizigers, met als doel het verder verbeteren van het openbaar vervoer.

De initiatiefnemers hebben een groep mensen samengebracht uit zowel de OV-wereld als uit de gelederen van betrokken reizigers. In wisselende samenstellingen zullen deze mensen zich over OV-kwesties buigen. Voor Beter OV onderscheidt zich van andere reizigersorganisaties door aan de ene kant zeer coöperatief met vervoerbedrijven en politieke bestuursorganen te willen samenwerken, maar anderzijds zeer stevige middelen niet te schuwen als het met het OV de verkeerde kant op dreigt te gaan.

Enkele speerpunten waar Voor Beter OV zich de komende tijd sterk voor zal maken zijn: Eerlijker afrekenen met de OV-chipkaart, OV-chipkaart ook geldig laten zijn in de taxi, meer transparantie over de kwaliteit die vervoersbedrijven daadwerkelijk bieden, net als bij NS ook prestatiegegevens van ProRail helder en openbaar, meer juridische macht voor reizigers en taxi en veerboot meer dan nu deel van het OV laten uitmaken.

De Maatschappij Voor Beter OV vindt dat consumentenorganisaties onafhankelijk moeten zijn. Onafhankelijk van politieke of andere maatschappelijke groeperingen, en ook onafhankelijk van subsidies. Uitsluitend op die wijze kunnen de belangen van reizigers écht worden behartigd. Kijk voor meer informatie op www.voorbeterov.nl.