'Touringcarbedrijven wringen buschauffeurs uit'

Werkgevers voeren de druk op chauffeurs van touringcars zo hoog op dat het kan leiden tot onveilige situaties. Dat stelt FNV Bondgenoten maandag. Vrijdag verongelukte een Nederlandse bus in Noord-Frankrijk, daarbij viel een dode. De chauffeur zou vermoeid zijn geweest.

De vakbond heeft sinds begin 2009 uren- en loonstaten van chauffeurs bijgehouden. "We kregen veel klachten van buschauffeurs over het overtreden van de cao en vroegen hun met bewijs te komen", legt FNV-bestuurder Brigitta Paas uit.

De werkgevers zoeken volgens de FNV de grenzen van de cao op en gaan er ook overheen. Zo is afgesproken dat een vrije dag minstens dertig uur duurt, maar vaak moet een chauffeur die om 02.00 uur thuiskomt de volgende ochtend al om 04.00 uur beginnen, waardoor hij maar 26 uur rust heeft gehad.

Na een werkdag van 04.00 tot 07.00 uur worden chauffeurs om 15.00 uur alweer aan het werk gezet, omdat ze dan een halve dag vrij hebben gehad. Ook worden werkdagen van 28 uur gerekend als enkele dagen, zodat de werkgever niet voor meer dagen hoeft te betalen.

Chauffeurs die daar wat van zeggen krijgen volgens de bond minder lucratieve ritten toegewezen of worden ontslagen. Toeslagen zouden vaak niet worden uitbetaald. De bond heeft 64 vorderingen voor leden uitstaan. De hoogte varieert van 28,50 euro tot 16.500 euro. Het totale nettobedrag is ruim 94.000 euro.

De bus die verongelukte was ingehuurd door vervoerder Eurolines. Die wijst erop dat er in het verkeer dagelijks ongelukken gebeuren, terwijl het aantal ongelukken onder touringcars minimaal is.

'Touringcarbedrijven wringen buschauffeurs uit'
'Ongelukken met touringcars door uitbuiting chauffeurs' (Foto: Novum)