Spoorflex mag weer op spoor werken

Detacheringsbedrijf Spoorflex Safety First mag weer werken op het Nederlandse spoor. Spoorbeheerder Prorail en Spoorflex zijn vrijdag tijdens een kort geding bij de rechtbank in Utrecht nadere voorwaarden om de veiligheid op het spoor te waarborgen overeengekomen, meldt Prorail.

Begin augustus besloot Prorail nog dat het bedrijf vier weken niet meer op het spoor mocht werken na de treincrash in Stavoren. Spoorflex levert onder meer werktreinbegeleiders, zoals ook bij de trein die in Stavoren crashte was gebeurd. Werktreinbegeleiders zijn een soort loodsen, maar dan voor treinen.

De begeleiders moeten onder meer scherp toezicht houden op de machinist en dat hebben de begeleiders van Spoorflex volgens Prorail de afgelopen tijd niet gedaan. Sinds vorig jaar zouden er vijf incidenten zijn geweest.

Prorail gaat nu onder meer het veiligheidsgedrag van vijf medewerkers van Spoorflex in de gaten houden. Daarnaast moet Spoorflex komend jaar maandelijks rapporteren over een plan van aanpak om het veiligheidsbeleid van het detacheringsbedrijf te verbeteren.

In de Friese plaats Stavoren reed eind juli een onderhoudstrein door een watersportwinkel en belandde op een plein. De trein was door een stootblok gereden en sleurde een lege brandstofwagon achter het stootblok mee. Het incident vond plaats in de late avonduren. Er vielen slechts twee lichtgewonden.