CDA: PVV moet standpunten wijzigen

CDA-voorzitter Bleker zei gisterenavond in het radioprogramma Met het Oog op Morgen dat zijn partij de verantwoordelijkheid moet nemen, nu de onderhandelingen over een paars-pluscoalitie zijn mislukt. Er is nu sprake van een nieuwe politieke realiteit, zegt Bleker, waarbij ook de PVV weer in beeld komt.

Bleker benadrukte in het programma echter dat de PVV eerst een aantal standpunten overboord moet zetten, voordat nieuwe gesprekken kunnen plaatsvinden. Bleker doelt hiermee op de standpunten die CDA'ers 'in de ziel' raken, zoals ontwikkelingshulp en vrijheid van godsdienst.

Kort na de verkiezingen van 9 juni, liet CDA-voorman Verhagen al weten dat zijn partij niet aan onderhandelingen met PVV en VVD wil deelnemen, zolang die twee partijen te grote meningsverschillen blijven hebben. Het ging hier met name om de verschillende inzichten op het financieel-economisch vlak.

Oud CDA-voorman Ruud Lubbers is gisterenavond door de koningin aangesteld als nieuwe informateur. Hij moet nagaan welke opties er nog openliggen.