Paywall kost veel lezers

Een paywall op de website van een krant lijkt veel lezers te kosten. De website van de Britse krant The Times zou te maken hebben met een terugval in lezers van 93 procent. Mensen die het nieuws op de website willen lezen moeten sinds juni dit jaar een account aanmaken met een abonnement van drie euro per week.

Een andere Britse krant, The Guardian,  weet te melden dat The Times na de invoering van zijn paywall twee derde van het verkeer naar de website heeft moeten inleveren. Van de internetters die nu nog op de site van The Times klikken zou een kwart bereid zijn om te betalen voor nieuws. Per dag zouden 332.800 internetters de site bezoeken, waarvan er nog geen 85.000 bereid zijn om te betalen. De berekening van The Guardian is gebaseerd op gegevens van onderzoeksbureau Experian Hitwise.

Een voormalig medewerker van The Times verstrekte gegevens waaruit blijkt dat na de invoering van het inlogsysteem 150.000 lezers een account aanmaakten. Voor dat account hoefde in het begin nog niet betaald te worden, slechts tien procent van de lezers gaf aan in de toekomst ook te willen betalen. Met de introductie van dit inlogsysteem halveerde het verkeer naar de website van de krant.

Nu met de paywall zou het aantal bezoekers nog minder zijn. Voor de introductie had The Times 1,2 miljoen unieke bezoekers per dag. Dat betekent dat, met 85.000 bezoekers die bereid zijn om te betalen, de krant 93 procent van zijn lezers is kwijtgeraakt.

Er moet misschien wel een kleine slag om de arm gehouden worden, omdat deze gegevens afkomstig zijn van een concurrerende krant. Er zijn geen officiële cijfers bekend over het aantal bezoekers van na de registratie.