Het verhaal achter Achievements

Haal je altijd alle Achievements of kan het je niets schelen. Achievements hebben wel een behoorlijke impact op modern gaming sinds de launch van de Xbox 360. Vince Curley, Xbox Live architect, legt ons uit hoe het systeem werkt en is ontstaan, ook vertelt hij wat leuke feitjes over het hele systeem.

Curley vertelt dat ze eerst niet van plan waren om die "Achievement unlocked" pop-up met bijbehorend geluidje aan het hele systeem toe te voegen. Zo konden developers zelf die pop-ups in de game verwerken zodat er iets unieks aan zou zitten. Ook vonden mensen dat zo'n pop-up je alleen maar af zou leiden, bijvoorbeeld in een hevige bossbattle. Anderen vonden weer dat het systeem een soort van consistentie moest hebben en dat developers er minder werk aan zouden hebben in dat geval. Zo hebben we toch nog de pop-up en het leuke piepje gekregen.

In het begin snapten sommige ontwikkelaars niet hoe het systeem werkte, omdat Microsoft weinig uitleg gaf. Zo kreeg je gevallen waar ze het minimum van 5 Achievements gebruikten die je meestal al kreeg door de tutorial, zoals bij Avatar: The last airbender, of ze werden veel te moeilijk of te makkelijk. Zo is er een document gemaakt van 21 bladzijden over hoe je Achievements het best kan implementeren.

Voor de rest legt Curley uit hoe het technische gedeelte werkt en geeft zelfs een voorbeeldcode mee. Als je hierin geïnteresseerd bent kan je hier de lange weg zien die het kost om de simpele "Achievement unlocked" pop-up te laten verschijnen.