Sms-dienst krijgt boete van 1,2 miljoen euro

Sms-dienst Celldorado moet een boete van bijna 1,2 miljoen euro betalen vanwege misleiding van consumenten. Klanten kregen een abonnement, terwijl ze ervan uitgingen dat ze bijvoorbeeld een keer een spelletje speelden, meldt de Consumentenautoriteit woensdag.

Het is de hoogste boete in de geschiedenis van de Consumentenautoriteit, laat een woordvoerder weten. Sinds 2007 voerde kabelbedrijf UPC de lijst aan met een boete van iets meer dan drie ton.

In 2008 werd de Wet oneerlijke handelspraktijken ingevoerd. Via deze wet kan 450 duizend euro in plaats van 67 duizend euro boete per overtreding worden opgelegd.

De organisatie onderzocht Artiq Mobile en Blinck International van april 2009 tot begin dit jaar. Deze bedrijven bieden sms-diensten aan onder de naam Celldorado. Tijdens het onderzoek kwamen bij de Consumentenwijzer ongeveer driehonderd klachten per maand binnen over Celldorado. Ook in Duitsland, Noorwegen en Portugal kwamen meldingen binnen over de sms-dienst.

De autoriteit stelt vast dat Celldorado consumenten onvoldoende heeft geïnformeerd en opzettelijk heeft misleid over wat er precies werd aangeboden. Essentiële informatie over de aanbieder en afmeldingmogelijkheden werden niet gegeven.

Artiq Mobile heeft inmiddels bezwaar tegen het besluit aangetekend. Het bedrijf zegt alles te hebben gedaan om misleiding van consumenten te voorkomen en vindt de boete extreem hoog. De Consumentautoriteit kan volgens Artiq Mobile beter een branchebrede benadering toepassen om het probleem op te lossen.