Star Wars: The Old Republic wordt groots

Star Wars: The Old Republic is een aankomende MMORPG van Bioware. Het spel speelt zich jaren voor de films af en elke class in het spel zal een eigen verhaallijn krijgen. Het is waarschijnlijk één van de grootste gameprojecten op het moment. Website VG247 heeft een interview gehouden met "Writing Director" Daniel Erickson en in dat interview zijn een hoop nieuwtjes over de game naar voren gekomen.

SW:TOR heeft op de E3 van zich laten zien met een CGI filmpje maar ondertussen was er in de achterkamers ook een ruimte waar er echt gespeeld kon worden, met de volledige game (zover deze af was). De keuze om dat niet op de beursvloer te doen was omdat er dan minder controlle mogelijk was en aangezien mensen 30 tot 45 minuten mochten doen in het spel wat ze wilden zodat ze er een echt gevoel bij konden krijgen gaat ook niet makkelijk op de vloer. Uiteindelijk hebben zo'n 700 mensen een 30 tot 45 minuten mogen spelen met het spel.

SW:TOR speelt zich af zo'n 300 jaar na KOTOR, veel mensen hadden nog vragen die gerelateerd zijn aan de twee KOTOR games. Sommige van deze vragen zullen beantwoord gaan worden in SW:TOR maar hier wordt niet veel dieper op ingegaan vanwege eventuele spoilers.

Player vs Player zal ook in SW:TOR zitten. Maar op welke manier precies weten de ontwikkelaars nog niet, er zal zeker één planeet zijn waar je flink PvP kan voeren en dat is Alderaan. Op die planeet zijn er flinke politieke problemen en in de bewoonde gebieden zullen de Sith en de Republic beide een vinger in de pap hebben bij de huizen in de strijd om heerschappij over de planeet. In de onbewoonde gedeeltes zullen de Sith en de Republic elkaar face to face treffen en flink tegen elkaar los kunnen gaan. Er is nog niet bekend op de andere werelden of er manieren zullen zijn om PvP aan/uit te zetten, daar gaat nog naar gekeken worden.

Op de vraag waarom een ex-world of warcraft speler geinteresseerd zou moeten zijn in SW:TOR geeft Erickson aan dat als je van RPGs in je eentje spelen houdt of als je van de vorige Star Wars games van Bioware genoten hebt dat je zeker dit online wilt proberen. Erickson legt uit dat ze het belangrijk vinden dat als je een nieuw karakter begint dat je niet constant hetzelfde bent aan het doen als al je andere karakters. Bijvoorbeeld als jij een Smuggler maakt, dan zal die een heel ander verhaal hebben dan een Bountyhunter en dat niet alleen, de manier van reageren op je omgeving zal ook totaal anders zijn. SW:TOR wordt als het ware meerdere RPGs in één grote RPG. Elke class zal een ander verhaal hebben en als je bijvoorbeeld het Smuggler verhaal van begin naar eind uitspeeld, en je begint daarna een bountyhunter dan zal je geen enkel stukje van het verhaal al kennen.

Elke NPC, Quests en zelfs de gesprekken zullen anders zijn bij elke class, het verhaal dat je voorgeschoteld krijgt als class zijnde zal ook langer zijn dan menig RPG verhaal van Bioware. De ontwikkelaars geven aan dat aan elk verhaal ook een einde zal moeten komen. Het overlappende verhaal van SW:TOR zal verdeeld zijn in verschillende Arcs, een soort afleveringen. Je speelt een gedeelte van het verhaal en dat rond je af, op dat punt zou je kunnen zeggen nou ik wil verder met de volgende Arc of ik speel die Arc nog een keertje maar dan met een andere class. Het zal dus mogelijk zijn om korte breaks met je karakter te houden zonder dat je met een ander karakter het verhaal verder verklapt want elke Arc is weer anders bij elke class.

Maar wat nou als je het verhaal gespeeld hebt en je zit in de zogenaamde "endgame"? Over endgame content hebben de ontwikkelaars nog niet veel nagedacht. De filosofie is dat er eerst gekeken moet worden naar hoe het hele spel samenkomt en wat mensen leuk vinden om te doen. Eerst moet gekeken worden wat de ultieme Star Wars droom is en hoe de server en ons systeem in elkaar zit. Aan de hand daarvan kunnen we gaan kijken naar endgame content.

Op de vraag waarom niet iedereen alleen maar als Jedi of Sith zou willen spelen wordt geantwoord dat er gezorgd moet worden dat de andere classes dan gewoon ook cool moeten zijn. Iedereen heeft wel zijn favoriete karakters in de Star Wars films en ook in het spel zal je op bepaalde manieren jezelf kunnen uitten want elke class speelt gewoon anders.

Het verhaal van het spel lijkt zich grotendeels af te gaan spelen op je begin wereld, dit verhaal zal gericht zijn op de single player ervaring maar het zal geen probleem zijn als je vrienden je komen helpen in je quests en wees gerust, je vrienden kunnen jou verhaal niet beïnvloeden, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat zij het voor jou gaan verpesten op één of andere manier. Later in het spel als het verhaal vordert dan zal de echte multiplayer in het spel komen waarin je groepen gaat vormen en samen met je groep door het verhaal heen zal gaan. Deze verhaallijnen zullen erg lang zijn en zeker wel langer dan tien uur spelen.

Quests en dergelijke zullen niet zomaar dood tien van dit en daarna nog een keer twintig van dat zijn, de schrijvers van het verhaal en de quests waren als eerste in het team en aan de hand daarvan zijn de omgevingen eromheen gecreërd.

Het uiterlijk van de game is iets wat vaak besproken wordt maar de ontwikkelaars proberen erop te richten dat het spel op veel verschillende computers te spelen is maar daarnaast zijn ze wel bezig met het verbeteren van de engine zodat het wel mee kan gaan met de tijd. Wat we bijvoorbeeld nu als karakter animaties zien kan over een half jaar al een stuk anders zijn omdat ze continu bezig zijn met het ontwikkelen.

Mocht je willen weten hoe groot het script is, alleen de voice over voor alle teksten zijn al meer dan vijftig star wars boeken bij elkaar, oftewel dat is een hoop papier.

Star Wars: The Old Republic staat gepland voor een release in het voorjaar van 2011 en een datum voor de Beta test is nog niets over bekend

'Star Wars: The Old Republic' wordt geen WoW-killer
Langdurige singleplayer multiplayer game