Zwakke scholen worstelen met kwaliteit leraar

Veel zeer zwakke basisscholen hebben problemen om goede leraren in te zetten. Bij dergelijke scholen is het personeel al heel lang aan de school verbonden en weinig veranderingsgezind. Vaak ligt het probleem echter bij het schoolbestuur. "Gebrekkig onderwijskundig leiderschap en zwak bestuur zijn zowel oorzaak als belemmering voor kwaliteitsverbetering."

Dat blijkt vrijdag uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs. Als een school als zeer zwak is beoordeeld, is het voor de school extra moeilijk om aan goed personeel te komen, een belangrijk obstakel om de kwaliteit te verbeteren. Zeer zwakke scholen zijn nog steeds vaker kleine scholen op het platteland in de noordelijke provincies, buiten de vier grote steden. In de grote steden zijn veel leraren echter onervaren en soms onbevoegd.

Bij 243 scholen is de kwaliteit van het onderwijs zwak. Het ging per 1 januari om 96 zeer zwakke scholen en 147 zwakke, waar enige verbetering is opgetreden. Het betreft opgeteld 7,2 procent van de scholen, waar ongeveer 86.000 kinderen les krijgen. Het duurde tot voor kort soms veel te lang voordat het verbeterproces op gang kwam, stelt de inspectie. Het toezicht is vorig jaar aangescherpt.