Inspectie opent meldpunt gehandicaptenzorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) opent op 1 september een meldpunt gehandicaptenzorg. Dit moet ervoor zorgen dat structurele tekortkomingen in de zorg boven water komen. Het loket blijft voorlopig drie maanden open, schrijft minister van VWS Ab Klink (CDA) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De IGZ handelt geen klachten af en gaat dus ook niet bemiddelen tussen klager en zorgverlener. Individuele klachten worden doorverwezen naar de klachtencommissie van de zorgaanbieder. Als klachten duiden op mogelijk structurele kwaliteitsproblemen, gaat de inspectie deze wel onderzoeken. De melder krijgt bericht over het resultaat. Ook anonieme meldingen worden geregistreerd, als de naam van de instelling bekend is. Mensen kunnen ook terecht voor informatie en advies over hun rechten.

De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer stelde eind vorig jaar dat de inspectie zich te veel liet leiden door informatie van zorginstellingen en te weinig oor had voor klachten en signalen van burgers. Tijdens een Kamerdebat hierover in april zegde Klink toe de mogelijkheden voor een tijdelijk meldpunt voor klachten over de gehandicaptenzorg te verkennen.

De SP is blij met het meldpunt. "Nu kunnen misstanden in instellingen sneller aan het licht komen en kan de inspectie sneller ingrijpen", reageert Kamerlid Renske Leijten. "De overheid heeft de plicht om bewoners van gehandicapteninstellingen te beschermen en moet voldoende toezicht houden."