Franchise-moeheid is excuus voor gebrek aan innovatie

In een interview met Gamasutra heeft Activision COO Thomas Tippl beloofd dat developers jaarlijks franchises kunnen uitbrengen zonder dat consumenten er zat van worden, zo lang de focus maar op innovatie ligt. Hij zegt dat franchise-moeheid niet iets is waar hij in gelooft. Omdat Call of Duty-fans meer van de franchise verwachten dan ze nu bieden, is er genoeg ruimte voor innovatie in de toekomst.

"Franchise fatigue (moeheid) is niet iets waar ik in geloof," zegt hij. "Ik denk dat het een excuus is voor een gebrek aan innovatie. Als je een geweldige franchise hebt en je toont geen innovatie, dan zul je je fanbase verliezen."

Tippl ziet een grote fanbase juist als een mogelijkheid om direct met de fans te kunnen communiceren over waar ze van houden en wat ze graag willen zien in het spel. "Juist omdat we zo'n grote fanbase hebben, is er nog zoveel wat we ze nog kunnen bieden. Zo kunnen we nog jaren blijven innoveren."

Nieuwe IP's uitbrengen is volgens Tippl erg gewaagd. 99 procent van de nieuwe IP's falen binnen een jaar. Dit geldt ook bij andere producten, niet alleen videogames. Een nieuwe IP uitbrengen brengt grote risico's met zich mee. Tijd inversteren in een bestaande franchise is dus van groot belang volgens Tippl.

"Je probeert mij te vertellen dat met alle mogelijkheden die we hebben, en de technologie en de content... en alle verschillende verhalen, de karakters die we kunnen ontwikkelen, dat we niet kunnen op een franchise in 10 jaar? Kom op. Dan zijn we gewoon ons werk niet aan het doen."

Welke designer of franchise zou eens goed naar de fans moeten luisteren volgens jou?

Call of Duty: Black Ops 

Call of Duty: Black Ops komt in November uit.