Leerlingen presteren slechter in gemengde scholen

Leerlingen van etnisch gemengde scholen presteren minder goed dan vergelijkbare leerlingen van scholen die homogeen zijn samengesteld. Dat stelt hoogleraar internationaal onderwijsonderzoek aan de Universiteit Maastricht Jaap Dronkers.

"Dit positieve effect van etnische homogeniteit in scholen kan de aantrekkingskracht van bijvoorbeeld islamitische, witte en joodse scholen verklaren", zei de socioloog donderdag in zijn inaugurele rede. De overheid probeert het aantal zwarte of witte scholen te verminderen.

De onderwijsprestaties van allochtone leerlingen gaan alleen vooruit als hun medeleerlingen uit dezelfde regio komen. Wel is het zo dat bij een hoger aandeel kinderen uit islamitische landen in de klas de prestaties van alle leerlingen verminderen, terwijl meer leerlingen uit Zuid- en Oost-Azië juist een positief effect hebben op de leerpresaties.

Leerlingen uit islamitische landen presteren slechter dan andere allochtone leerlingen, maar die achterstand kan volgens Dronkers niet worden verklaard door hun sociaaleconomische achtergrond of schoolkenmerken.

De onderzoeker gebruikte geen gegevens van Nederlandse scholen, maar cijfers van 9279 immigrantenleerlingen uit 35 landen van herkomst in vijftien westerse landen en van 76.569 autochtone leerlingen. Het gaat om 15-jarige scholieren. Dronkers gaat ervan uit dat de situatie in Nederland niet veel afwijkt van de onderzochte landen.