Bond strijdt voor Nederlands 'stoplichtenetiket'

De Consumentenbond gaat zich hard maken voor een kleurcodering op voedingsverpakkingen op nationaal niveau. Dit moet het makkelijker maken voor consumenten om te kiezen voor gezonde voeding.

Het Europees Parlement verwierp woensdag een voorstel om het zogenoemde verkeerslichtsysteem in te voeren, waarbij rood zou staan voor ongezond voedsel en groen voor gezond. Sommige Europarlementariërs deden het systeem af als betuttelend. Het parlement stemde nipt voor de vermelding van energie, suiker, zout en verzadigd en onverzadigd vet op de voorkant en de achterkant van de verpakking. De nieuwe etiketten zijn over achttien maanden te verwachten in de winkel.

De Consumentenbond had in Europees verband, onder meer met de Nederlandse Hartstichting, echter jarenlang gevochten voor het verkeerslichtsysteem. "Het parlement is gezwicht voor de lobby vanuit de levensmiddelenindustrie, die een miljard euro heeft gespendeerd om de verkeerslichten te voorkomen", aldus de bond.

Consumenten moeten nu bijna diëtist zijn om te begrijpen hoeveel zout, suiker en vet er in producten zit, stelt de Consumentenbond. "Het eenvoudige kleurencoderingssysteem van de Europese consumentenorganisaties had in een klap een einde aan de huidige onduidelijke en onvergelijkbare informatie gemaakt."

Europarlementslid voor de SP Kartika Liotard spreekt van een grote teleurstelling voor consumenten. "Europa laat opnieuw handelsbelangen voorgaan, de enorme lobby van de industrie heeft ook nu gewerkt." Corporate Europe Observator publiceerde een volgens Liotard onthullend overzicht met 'stemadviezen' van bedrijven als Nestlé, Danone en Coca Cola. "De meeste Europarlementsleden kijken van zulke beïnvloedingspogingen niet eens meer op, ik houd er een nare smaak aan over", aldus de SP'er.

PvdA-Europarlementariër Judith Merkies stemde tegen het verkeerslichtsysteem. Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie zette vraagtekens bij de roep om steeds meer voedselinformatie op etiketten. "Cruciaal is dat consumenten het recht hebben om te weten wat er in hun levensmiddelen zit. Maar meer informatie is niet altijd beter." In het Verenigd Koninkrijk is het stoplichtsysteem al ingevoerd en zouden consumenten en supermarkten de verkeerslichten als zinvol beschouwen.