Europese automarkt krimpt in mei

Het aantal registraties van nieuwe passagiersvoertuigen in de Europese Unie en de EFTA-landen is in mei 2010 met 8,7 procent afgenomen tot 1,16 miljoen, blijkt dinsdag uit cijfers van de Vereniging van de Europese autofabrikanten (ACEA). Het is de tweede daling op rij. De daling is het gevolg van het stopzetten van de slooppremieregelingen en de uitdagende economische situatie.

In de Europese Unie zakte het totale aantal registraties in mei met 9,3 procent tot 1,129 miljoen, van 1,245 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Over de eerste vijf maanden van 2010 steeg het aantal registraties in de EU met 1,9 procent ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2009.

Van de grote autolanden lieten Duitsland en Italië in mei een krimp zien van respectievelijk 35,1 procent en 13,8 procent, terwijl het aantal registraties in het Verenigd Koninkrijk met 13,5 procent toenam en Spanje een groei kende van 44,6 procent ten opzichte van de zeer lage niveaus een jaar geleden. In Frankrijk daalde het aantal registraties met 11,5 procent.

Slowakije kende in mei de grootste krimp (-41,8 procent), terwijl Ierland de grootste uitbreiding kende (+70,6 procent).

In Nederland nam het aantal registraties in mei toe met 20,3 procent.

Volkswagen Groep zag de Europese autoverkopen in mei met 7,6 procent afnemen. PSA Peugeot-Citroën zag de verkopen met 4,8 procent dalen en Renault SA kende een toename van 6,8 procent. Fiat verkocht 22,3 procent minder auto's.

De luxe automaker BMW AG zag de Europese verkopen in mei afnemen met 2,2 procent, terwijl de Europese verkopen van Daimler AG zakten met 4,4 procent.

De Amerikaanse autofabrikant General Motors Corp. zag de Europese autoverkopen in mei afnemen met 19,1 procent en Ford Motor Co. zag de Europese verkopen met 12,2 procent dalen. De Europese autoverkopen van de Japanse automaker Toyota Motor Corp namen af met 21,2 procent.