Eurlings: nog meer treinen per uur

De komende tien jaar gaan er niet tien, maar twaalf treinen per uur rijden op de belangrijkste routes in Nederland. Dat betekent iedere vijf minuten een trein, maakte demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) vrijdag bekend na afloop van de ministerraad.

De bewindsman maakt zich al langer hard voor een 'metroachtige' verbinding tussen de grote steden in de Randstad. Er was al besloten om zes intercity's en vier stoptreinen per uur te laten rijden. Dat worden nu zes intercity's en zes stoptreinen per uur.

En dat is een 'megavoordeel' voor de reiziger, beklemtoonde Eurlings. "Denk maar na, je gaat naar het station en je mist net je trein. Dan hoef je maar een paar minuten te wachten tot er een nieuwe is." De bewindsman zei er 'heilig' in te geloven dat het openbaar vervoer het zo kan winnen van de auto: door de trein klantvriendelijker te maken.

De treinen gaan met deze frequentie rijden binnen de Randstad, maar ook tussen Arnhem en Utrecht, Eindhoven en Utrecht, en vanuit het noordoosten van het land. Ook tussen Schiphol en Almere gaan meer treinen rijden.

Deze trajecten moeten, voor zover dat nog niet is gebeurd, wel viersporig worden gemaakt. Waar het kan, wordt de frequentie al opgevoerd, zoals richting Eindhoven en tussen Utrecht en Amsterdam.

Het gaat in totaal ongeveer tien jaar duren voordat op alle trajecten om de vijf minuten een trein rijdt. De spoorplannen van Eurlings kosten in totaal 4,5 miljard euro.