Ahold boekt hogere nettowinst

Koninklijke Ahold nv heeft in het eerste kwartaal van 2009 een licht hoger dan verwachte nettowinst geboekt bij toegenomen volumes en vergroting van marktaandeel in de VS en Nederland. Dit maakt het retailconcern donderdag voorbeurs bekend.

De nettowinst kwam 45,7 procent hoger uit op 274 miljoen euro tegen 188 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2009. De kwartaalomzet kwam 1 procent hoger uit op 8,73 miljard euro van 8,65 miljard euro als gevolg van acquisities.

Elf door Factset geraadpleegde analisten hadden vooraf gemiddeld een nettowinst van 270 miljoen euro en een omzet van 8,65 miljard euro verwacht. Ahold presenteert voor het eerst cijfers geconsolideerd per regio en niet meer per individuele winkelketen.

De retailactiviteiten van Ahold in de Verenigde Staten, met onder meer de winkelketens Stop&Shop/Giant Landover en Giant Carlisle boekte als gevolg van hogere kosten en prijsacties een licht lager bedrijfsresultaat van 295 miljoen dollar op een 4,2 procent hogere omzet van 7,1 miljard dollar.

Ahold behaalde met de Nederlandse winkelketens Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, een 25 miljoen euro hoger bedrijfsresultaat van 214 miljoen euro bij een 3,7 procent hogere omzet van 3,1 miljard euro.

De retailactiviteiten in overig Europa leverden een break-even bedrijfsresultaat op van een verlies van 14 miljoen euro een jaar eerder. De omzet was 0,2 procent lager op 490 miljoen euro.



Nog meer omzet met Beesies!