Voorbeschouwing Grand Prix van Turkije

Komend weekend staat in Turkije al weer de zevende Formule 1-race van 2010 op het programma. De afgelopen wedstrijden waren de Red Bulls dominant. Zullen ze het ditmaal ook zijn, of kunnen Ferrari of McLaren eindelijk een vuist maken tegen het Oostenrijkse team? Traditioneel gaat Felipe Massa goed op dit circuit en kan hij eindelijk het opnemen tegen de concurrenten? We weten het zondagmiddag.



Het bijna 5,5 kilometer lange circuit is gebouwd nabij de havenstad Istanbul. De gebouwen rond de baan kennen een typische Turkse architectuur met allerlei bogen en poorten. De baan zelf kent een relatief kort recht stuk bij start en finish, maar door de langzame chicane ervoor is inhalen mogelijk. Ook het lange rechte stuk achterop het circuit biedt goede inhaalmogelijkheden, mits de slipstream goed is. Eerder op de baan ligt bocht acht die voor de coureurs liefst drie instuurmomenten kent.


Bron: FIA.com

Lengte: 5.338 km
Aantal ronden: 58
Totale lengte: 309.356 km
ronderecord: 1:24.770 (Montoya - McLaren-Mercedes MP4-20, 2005)

Coureurs:

Pos. Naam Team Punten
1 M. Webber Red Bull 78
2 S. Vettel Red Bull 78
3 F. Alonso Ferrari 75
4 J. Button McLaren 70
5 F. Massa Ferrari 61
6 R. Kubica Renault 59
7 L. Hamilton McLaren 59
8 N. Rosberg Mercedes 56
9 M. Schumacher Mercedes 22
10 A. Sutil Force India 20
11 V. Liuzzi Force India 10
12 R. Barrichello Williams 7
13 V. Petrov Renault 6
14 J. Alguersuari Toro Rosso 3
15 N. Hulkenberg Williams 1
16 S. Buemi Toro Rosso 1
17 K. Kobayashi BMW Sauber 0
18 P. de la Rosa BMW Sauber 0
19 H. Kovalainen Lotus Racing 0
20 K. Chandhok HRT 0
21 L. Di Grassi Virgin Racing 0
22 B. Senna HRT 0
23 T. Glock Virgin Racing 0
24 J. Trulli Lotus Racing 0


Constructeurs:

Pos. Team Punten
1 Red Bull 156
2 Ferrari 136
3 McLaren 129
4 Mercedes 78
5 Renault 65
6 Force India 30
7 Williams 8
8 Toro Rosso 4
9 BMW Sauber 0
10 Lotus Racing 0
11 HRT 0
12 Virgin Racing 0


Istanbul Park werd in 2005 voor het eerst aangedaan door het Formule 1-circus. Al vanaf de start rezen er twijfels over de Grand Prix, omdat de bezoekersaantallen tegenvielen. Wel biedt de baan altijd actie en vallen er inhaalacties te noteren. Niet altijd gaat dit goed, want Michael Schumacher kreeg tijdens de eerste race op het circuit met de pechduivel te maken. De Duitser spinde al in de kwalificatie en kende in de race een aanrijding met Mark Webber, zodat hij niet geklasseerd werd.

Overigens moest ook Webber opgeven, maar dit kwam net als bij zijn teamgenoot Nick Heidfeld door problemen met de achterbanden. Kimi Räikkönen had hier overduidelijk geen last van, want hij won eenvoudig de race voor Renault-rijder Fernando Alonso en McLaren-teamgenoot Juan Pablo Montoya. Laatstgenoemde zette de snelste ronde in de race neer waarbij opviel dat die tijd twee seconden sneller was dan de poleposition.

Daarna brak het tijdperk Felipe Massa aan, want de Braziliaanse Ferrari-rijder won liefst drie maal op rij. In 2006 won hij voor Fernando Alonso en Michael Schumacher die bijna zij aan zij over de streep kwamen. Opmerkelijk in de race was de spin van Giancarlo Fisichella in de eerste bocht en het stoppen van Vitantonio Liuzzi op de baan, waardoor er dankzij laatstgenoemde een safety car noodzakelijk was.

Een jaar later wonnen de beide Ferrari's van Massa en Räikkönen eenvoudig, terwijl kampioenschapsleider dankzij een lekke band niet verder kwam dan plaats vijf en zo wat van zijn voorsprong inleverde. In 2008 won Massa voor Hamilton en Räikkönen. Laatstgenoemde raakte in de eerste bocht de achterband van Heikki Kovalainen die hierdoor een lekke band kreeg. Hamilton bleek sneller dan Massa te zijn en haalde de Braziliaan na 24 ronden zelfs in, maar de Brit moest een keer extra stoppen, waardoor Massa eenvoudig kon winnen, voor Hamilton die Räikkönen op zijn hielen wist.

In de kwalificatie van 2009 was Red Bull Racing-rijder Sebastian Vettel de snelste voor Brawn GP-rijder Jenson Button en Rubens Barrichello. Vettel en Button kenden een goede start, terwijl Barrichello door problemen zijn start verprutste en na één ronde pas dertiende lag. Vettel ging echter wijd in de negende bocht, waardoor Button eenvoudig de race in handen kon nemen.

De Brit kon eenvoudig uitlopen en kreeg hulp van Red Bull Racing dat Vettel driemaal liet stoppen, zodat zelfs teamgenoot Mark Webber hem in kon halen. Verder naar achteren wist Jarno Trulli na een goede strategie plaats vier te pakken, voor Nico Rosberg die eerder in de race beide Ferrari's al gepakt had. Voor Barrichello eindigde de race in een misère, want niet alleen had de Braziliaan een aanrijding op de baan, een versnellingsbakprobleem later in de race zorgde er voor dat er voor het eerst geen twee Brawn GP's over de finishstreep kwamen.

Vrijdag 28 mei 2010

09:00 - 10:30 vrije training 1
13:00 - 14:30 vrije training 2

Zaterdag 29 mei 2010

10:00 - 11:00 vrije training 3
13:00 - 14:00 kwalificatie

Zondag 30 mei 2010
14:00 2010 Formula 1 Turkish Grand Prix

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 29 mei 12.55-14.15 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie
Zo 30 mei 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Pre-show
Zo 30 mei 13.55-16.10 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Race
Zo 30 mei 20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Turkije - Samenvatting

Datum Tijd Programma
Za 29 mei 12.10-14.15 uur BBC1: Formule 1 - Turkije - Kwalificatie
Zo 30 mei 13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Turkije - Race
Zo 30 mei 20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Turkije - Samenvatting
Nederlandse tijden

Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Vrijdag 19 °C 28 °C 0 % zonnig
Zaterdag 18 °C 28 °C 10 % zonnig
Zondag 18 °C 26 °C 30 % kans op buien
Bron: The Weather Channel