'Grolsch gaat internationaal'

Bierproducent SABMiller plc gaat Grolsch de komende maanden internationaal positioneren, zegt bestuursvoorzitter Graham Mackay vrijdag in het Financieele Dagblad (fd).

SABMiller kocht Grolsch eind 2007 voor 816 miljoen euro en volgens Mackay is de tijd nu rijp om Grolsch internationaal te gaan verkopen, om te beginnen in Roemenie en Polen en bij het WK-voetbal in Zuid-Afrika.

SABMiller zag de omzet in Nederland in 2009 met 2 procent dalen. In het interview in het fd zeg Mackay verder 'geen spijt te hebben' de overname van het Mexicaanse Femsa Cerveza te hebben laten lopen en aan Heineken nv te hebben gelaten, hoewel hij Latijns-Amerika als 'de aantrekkelijkste markt van dit moment' beschouwt.

Mackay zegt verder in de krant dat het marktaandeel van de top 4 brouwers in de wereld in 10 jaar is gestegen van 15 naar 50 procent. "Daarmee is de consolidatie in de sector grotendeels gerealiseerd."