Twee klachtenlijnen voor eindexamens

Voor het eerst kunnen scholieren die eindexamen doen hun klachten kwijt bij twee telefonische klachtenlijnen. Naast het aloude LAKS, heeft nu ook de Stichting Eindexamenlijn een telefoonnummer in het leven geroepen.

De twee werkten altijd samen, maar Stichting Eindexamenlijn, die ook eindexamen.nu en eindexamen.nl beheert, heeft zich van het LAKS afgesplitst. Reden hiervoor is dat zij het oude klachtensysteem wilde behouden. Het LAKS wilde dat niet en daarom heeft de stichting nu een eigen lijn geopend.

Scholierenorganisatie LAKS is hier echter niet blij mee. Zij verzorgen de klachtenlijn al drieëntwintig jaar en vrezen voor onnodige verwarring bij scholieren en een versnippering van meldingen. "Het is ook onduidelijk wat er met de klachten op de nieuwe lijn gebeurt. Zij geven die namelijk niet door aan het College voor Eindexamens (CvE), zoals wij dat wel doen," aldus een woordvoerder. Daarnaast zou het ministerie van Onderwijs alleen het LAKS als gesprekspartner zien.

Volgens de Stichting Eindexamenlijn zijn dit onjuiste beweringen. De klachten zullen door hen wel worden voorgelegd bij het CvE, ook al is het onduidelijk wat of die daar wat mee gaan doen. "Het LAKS heeft geen patent op de klachtenlijn. We vonden het belangrijker dat er echt een goede klachtenlijn is dan dat er misschien wat verwarring zou zijn", aldus woordvoerder Chiel Verhoeff.

De examens beginnen voor de meeste scholieren maandag 17 mei. Klagen via het LAKS kan vanaf 23 mei via Examenklacht.nl en op telefoonnummer 035 6719889, klagen bij Stichting Eindexamenlijn kan straks op Eindexamens.nu of op 085 2737333.