Rita Verdonk-spotje grote hit

Het nieuwe Trots op Nederland-verkiezingsspotje waarin lijsttrekker Rita Verdonk als een echte crimefighter te werk gaat is regelrechte internethit aan het worden. Terwijl andere spotjes van TON, maar ook andere partijen, slechts enkele honderden tot duizenden kijkers trekken, wist het nieuwe filmpje alleen al op Youtube meer dan 64.000 views in één dag te bewerkstelligen.

Succes
Het succes van het filmpje, dat mede geproduceerd is door tv-maker Willibrord Frequin, heeft ook invloed gehad op de sociale internetmedia; zo is er een speciale Facebook-pagina geopend en ook Twitter stroomt vol met 'tweets' over Verdonks optreden.

Het filmpje kreeg al enige bekendheid vooraf omdat Verdonk tijdens het filmen in Den Bosch werd lastiggevallen door groepen jongeren. De lijsttrekker werd uitgescholden en een racist genoemd. De cameraman moest het ook ontgelden, hij werd geduwd.

Kankerhoer
Op haar Twitterpagina meldde Verdonk het volgende: "Filmopname gedaan voor Trots. Bekogeld met eieren en uitgemaakt voor kankerhoer en racist. Door Marokkaanse jongens natuurlijk."

Of het populaire spotje electoraal succes gaat opleveren moet blijken bij de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni aanstaande. De reacties van internetters zijn over het algemeen niet bepaald positief te noemen.

Update 21:38
In de Volkskrant analyseert Jan Kleinnijenhuis, hoogleraar communicatie aan de Vrije Universiteit, het TON-promotiefilmpje: "Het is amateuristisch en veel te opzichtig. In het filmpje worden Marokkanen duidelijk aan criminaliteit gelinkt. Op zo'n overdreven manier dat het voor veel mensen ongeloofwaardig wordt. Hier prikken ze zo doorheen."

Anders dan in de VS kent Nederland geen sterke traditie van campagnefilmpjes. Volgens Kleinnijenhuis heeft dit meerdere oorzaken: "Partijen hebben weinig geld. Spotjes zijn erg duur. In Nederland geloven mensen spotjes niet. Ze baseren hun oordeel op kranten en nieuws. Daar kunnen partijen gratis in komen. Een stem is in Nederland dus veel goedkoper dan in de VS, waar partijen miljoenen dollars voor campagnes uittrekken."

Wilders moet iets nieuws verzinnen

De partijen van Verdonk en Geert Wilders (PVV) profileren zich op immigratie en veiligheid. Zo zien we in een filmpje van de PVV 'vliegtuigladingen vol uit moslimlanden naar Nederland komen'.

Kleinnijenhuis vreest voor het succes van de partijen: "Immigratie speelt bij PVV-kiezers een steeds kleinere rol. Veiligheid is wel belangrijk, maar daar vinden kiezers ook het CDA en de VVD goed in. Wilders zit in de verdediging en daar komt hij maar moeilijk uit. Hij zal iets nieuws moeten verzinnen."

DWDD
Verdonk hoeft in ieder geval niet te klagen over aandacht voor haar nieuwe creatie: dinsdagavond werd het spotje uitgezonden en besproken in de tv-show De Wereld Draait Door (DWDD).


TON-verkiezingsspotje met Rita Verdonk grote hit op internet