Eerste 3D-games visueel minder aantrekkelijk

Games voor de Playstation 3 die worden omgetoverd tot 3D-versies zijn minder mooi dan hun 2D-versie. Dit heeft Sony Computer Entertainments 3D development manager Simon Benson aangegeven tegenover de Britse website Eurogamer.

In juni zal Sony de Playstation 3 middels een systeem-update geschikt maken om 3D-beelden af te spelen. Games als Motorstorm: Pacific Rift en Wipeout HD zullen dan, na een update, in 3D getoond kunnen worden. Dit zal echter niet in volle glorie gebeuren.

"Wipeout HD werd oorspronkelijk gemaakt op Full HD 1080p en 60 frames per seconde. Dit is een goed beginpunt. Om de game om te bouwen naar 3D hadden we twee HD-ready 720p-beelden nodig"
, legt Simon Benson uit. Hierbij is de beeldverversing ook naar beneden bijgesteld naar 30 frames per seconde.

Deze grafische halvering gaan gamers ook terugzien bij Motorstorm: Pacific Rift. Oorspronkelijk draaide deze Playstation 3-racegame op 720p en 30 frames per seconde. De beeldkwaliteit van de 3D-versie zal dus van een kwaliteit zijn minder dan HD-ready.

De impact van 3D op de grafische prestaties van een game kan theoretisch gezien geminimaliseerd worden wanneer de game-engine ontwikkeld is voor 3D. De launchtitels voor 3D op de PS3 zijn echter aangepaste versies van bestaande code. Hierdoor lijkt het onmogelijk om de games in optima forma in beeld te krijgen.

Eerste 3D-games visueel minder aantrekkelijk
Eerste 3D-games visueel minder aantrekkelijk (Foto: Novum)