Ruim honderd treinstations krijgen toilet

Op 115 treinstations zonder toilet worden alsnog toiletten gebouwd. Dat schrijft demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) dinsdag in een Kamerbrief. De operatie gaat tien tot vijftien miljoen euro kosten.

Het gaat om een goedmakertje, om te compenseren dat in de nieuwe Sprinters van de NS geen toiletten zitten. In 2008 ontstond daar ophef over. De oppositie vreesde dat reizigers die bijvoorbeeld kampen met incontinentie hierdoor in de problemen zouden komen. De toiletten zijn geschrapt omdat dat meer zitplaatsen oplevert. Ook zou het de transparantie ten goede komen, omdat toiletten het zicht in de trein zouden belemmeren.

De nu aangedragen oplossing werd in 2008 al gekraakt door toenmalig SP-Kamerlid en huidig SP-fractievoorzitter Emile Roemer. "Een trein gaat echt niet wachten tot reizigers op het station hun plasje hebben gedaan", zei hij toen, verwijzend naar de korte overstaptijden.

Voordat Eurlings tot zijn besluit kwam, is een bureau ingehuurd om treinreizigers te vragen wat zij ervan denken. Ook is overlegd met verschillende belangenverenigingen, waaronder de Stomavereniging.

De minister stelt dat het niet de bedoeling is dat de verantwoordelijkheid voor voldoende wc's mag worden afgeschoven. De NS mag niet zomaar alle wc's in treinen schappen om vervolgens te zeggen dat ProRail maar voor genoeg wc's op de stations moet zorgen.

Daar is volgens de minister ook geen sprake van, de partijen zouden hun verantwoordelijkheid erkennen. Hij verwacht snel afspraken te maken over de manier waarop de nieuwe wc's op de stations moeten worden betaald.